Tajomstvo efektívnej cesty za zdravou a štíhlou postavou

Tajomstvo efektívnej cesty za zdravou a štíhlou postavou

 

Niektorí chceme zhodiť prebytočné kilogramy, iní spevniť ochabnuté svalstvo. Ďalší chcú zlepšiť držanie tela a odstrániť bolesti chrbtice, iní zásadne zmeniť stravovanie k lepšiemu. Prípadne, chceme vedieť skombinovať zaneprázdnený život s pozitívnou mysľou a pravidelným cvičením. Aj keď je každý z nás jedinečný, predsa len máme niečo spoločné – chceme sa cítiť dobre. Na to, aby sme sa cítili úžasne, potrebujeme cvičenie. Najlepšie také, ktoré nás bude baviť a neupadneme do stereotypu. Presne takýmto typom cvičenia je takzvaný funkčný tréning, ktorý sa stáva stále viac populárnym. Niet sa čomu čudovať, pretože funkčný tréning vám okrem dobrého pocitu a štíhlejšej postavy prinesie najmä zdravé a silné telo!

Čo si predstaviť pod pojmom „funkčný tréning“?

Keď si do internetového vyhľadávača zadáte „funkčný tréning“, preklikáte sa k nespočetnému množstvu obrázkov, videí o výkonnostne náročnom tréningu, v ktorom sa používa BOSU, posilňovacie gumy, závesný systém TRX či rôzne typy činiek.

Tak isto sa v niektorých fitness centrách objavujú takzvané „funkčné zóny“ prispôsobené tréningu s použitím rôznych fitness pomôcok a využitím vlastnej váhy.

Niekedy je však význam daného funkčného tréningu nesprávny a nedopatrením si ho zamieňame s inými typmi tréningov, ktoré síce predstavujú vynikajúci nástroj na chudnutie a spevňovanie, ale funkčné rozhodne nie sú.

 

Ako to s tým funkčným tréningom v skutočnosti je?

Jeho názov sa odvíja od funkčnosti nášho tela. Pri takomto tréningu sa do cvičenia zapája široká škála svalov a funkčný tréning sa teda výrazne líši od tréningu na samostatných strojoch v posilňovni, v ktorom zapájame len izolované svalové skupiny.

Funkčné cviky sa radia medzi základné, inak povedané viackĺbové cviky, ktoré okrem aktivácie viacerých svalových skupín zapájajú aj viacero kĺbov. Jednotlivé cviky sa svojím prevedením snažia napodobniť pohyby, ktoré vykonávame v bežnom živote. Funkčná sila vášho tela je v podstate schopnosť využiť a aplikovať silu v bežných situáciách.

Perfektným príkladom je napríklad upratovanie spolu s dvíhaním ťažkého nábytku v domácnosti alebo nosenie vášho dieťaťa, ktoré neustále rastie a na rukách ho vládzete nosiť čoraz menej. Viacero kombinovaných cvikov dokáže nasimulovať takéto zložité pohyby, a tým pádom sa zlepšuje i funkčná sila.

Podstatou funkčného tréningu je teda podporiť telo vo funkciách, pre ktoré bolo naše fungovanie prirodzene stvorené.

Ktoré cviky radíme k funkčným – viackĺbovým cvikom?

  • drepy a ich variácie,
  • mŕtve ťahya ich variácie,
  • výpady,
  • tlaky na lavičke,
  • predklony s veľkou činkou,
  • kliky,
  • angličáky,
  • zhyby

V rámci funkčného tréningu nesmieme zabúdať na stabilizačné „core“ cvičenia – cviky, ktoré sa zameriavajú na posilnenie nášho jadra (stredu tela). Veľmi dôležité je naučiť sa jednotlivé cviky a následne ich kombinácie cvičiť správne, spolu s dobrým a pravidelným dýchaním.

Technika prevedenia cvikov je dôležitá pri úplne každom type cvičenia, dokonca aj pri kardio tréningoch alebo menej náročných cvičeniach. Aj napriek tejto skutočnosti však často zabúdame vykonávať ich správne.

Napríklad drep či zhyb vie vykonať množstvo ľudí, ale to, či ho urobíme dobre alebo nesprávne, priamo ovplyvní jeho účinok na naše telo. Z tohto dôvodu je napríklad skvelé osloviť skúseného trénera či trénerku.

Ak ste si doposiaľ mysleli, že funkčný tréning zahŕňa len presne dané cviky, po ktorých odcvičení doslova „vypľujete dušu“, nuž, pravda je inde. Funkčný tréning nie je o tom, aby ste vykonali čo najviac opakovaní, sérií alebo zdvihli najväčšiu záťaž. Môžete si ho perfektne prispôsobiť svojej kondícii.

Pracujete prostredníctvom neho na zvyšovaní svojej výkonnosti, vytrvalosti, zlepšovaní koordinácie a budovaní sily.

Prečo sú funkčné cviky skvelou voľbou?

Možno ste sa už stretli s vyjadrením, že funkčný tréning využívajú najmä profesionálni športovci na to, aby podporili svoju kondíciu, alebo výlučne muži. Áno, športovci a muži toto cvičenie skutočne robia, ale to, že funkčné cviky nie sú pre ženy, je omyl. Takýto typ tréningu je vhodný pre každého! Prinesie vám množstvo psychických i fyzických benefitov.

Medzi jeho najhlavnejšie výhody a dôvody, prečo sa ho oplatí vyskúšať, patrí:

  • Efektívne posilnenie viacerých svalových skupín
  • Nadobudnutie sily a výkonnosti
  • Spevnenie a posilnenie kĺbov, kostí, šliach a väzív
  • Spálenie množstva kalórií
  • Množstvo variácií a kombinácií
  • Šetrenie času

Takže neváhajte a vyskúšajte funkčný tréning! Pri funkčnom tréningu sa nudiť rozhodne nebudete – cviky môžete neustále obmieňať, robiť to, čo vás baví a byť tak spokojnejší a zdravší.

Barbora

Barbora

Moje meno je Barbora Gamanová. Riadim sa heslom: Meníme životy k lepšiemu. RÝCHLO - ĽAHKO - EFEKTÍVNE. Prečítaj si o mne celý príbeh!

Komentáre

    Pridať komentár

    * Nezapomeňte na povinné pole.