Sušené ovocie Áno, či nie?

Sušenie je jednou z najjednoduchších a najprirodzenejších metód konzervovania ovocia. Vplyvom tepla sa koncentrácia niektorých látok zvyšuje, iných, naopak, znižuje, či úplne stráca. Rôzne zdroje uvádzajú rozličné informácie a prikláňajú sa k rôznym záverom. Mnohí nutriční poradcovia považujú sušené ovocie za zdravý snacking, kým iní ho považujú za obdobu sladkých cukríkov. Aká je teda pravda o sušenom ovocí? Je sušené ovocie zdravé či nezdravé pre nás?

Čo je sušené ovocie?

Začnime najprv tým, čo je sušené ovocie. Väčšina z nás ho pozná veľmi dobre. Zrelé ovocie prichádza pri sušení o väčšinu obsahu vody. Zrelé ovocie sa “usuší” a vznikne tak sušené. Prirodzeným procesom sušenia ovocia je aj jeho zmenšovanie oproti pôvodnej veľkosti toho zrelého. Sušené ovocie však vydrží oveľa dlhšie ako čerstvé zrelé ovocie a je preto možné ho mať k dispozícii takmer stále. Najbežnejšie a najviac predávané sušené ovocie je v podobe hrozienok, ďatlí, sliviek, fíg a marhúľ. Ostatné druhy akým je napríklad ananás, banán, jablko atď. bývajú často k dispozícii vo forme kandizovaného ovocia, teda s obsahom pridaného cukru.

Obsah sušeného ovocia

Zloženie sušeného ovocia sa líši v závislosti od druhu. V marhuliach či slivkách nájdete slušné množstvo vitamínu E, betakaroténu, vitamínov skupiny B, draslíka, horčíka, železa i vápnika. Výhodou je určite žiadny, alebo len veľmi malý obsah tuku. Naopak, sušené ovocie je bohatým zdrojom jednoduchých cukrov (fruktózy). Jedna porcia môže poskytnúť vysoké percento odporúčaného denného príjmu mnohých vitamínov a minerálov, akým je napríklad aj kyselina listová. Z druhej strany je zas obsah vitamínu C vo veľkej miere znížený pri sušenom ovocí v porovnaní s čerstvým. Sušené ovocie vo všeobecnosti obsahuje veľa vlákniny a je vynikajúcim zdrojom antioxidantov.

Prečo si sušené ovocie dopriať?

 

Sušenie je jednou z najvhodnejších metód spracovania ovocia. Ak sa pri sušení dodržiavajú všetky pravidlá, potom sa v ňom koncentrácia niektorých živín zvyšuje. Samozrejme, závisí to od druhu ovocia a spôsobu sušenia. Ak si porovnáme šálku sušených a čerstvých marhúľ, tak potom v sušených sa nachádza zhruba raz také množstvo vlákniny ako v čerstvých. Sušené marhule obsahujú i viac železa a retinolu. Sušené ovocie neobsahuje tuk ani cholesterol, nie je zdrojom škodlivých transmastných kyselín (na rozdiel od bežných sladkostí) a nezvyšuje riziko aterosklerózy. Obsahuje zanedbateľné množstvo sodíka, môžu ho preto konzumovať aj ľudia s vysokým krvným tlakom. Je výborným zdrojom rastlinnej vlákniny, ktorá nás chráni proti rakovine. po konzumácii hrozienok, by nemala kolísať hladina cukru v krvi alebo inzulínu. Hrozienka znižujú krvný tlak, zlepšujú hladinu cukru v krvi, znižujú zápalové markery a cholesterol.

Sušené slivky patria medzi prírodné laxatíva (preháňadlá). Pri zápche stačí iba 5 kúskov a príznaky by sa mali zmierniť. Sú bohaté na vlákninu, beta-karotén a vitamín K. Sušené slivky pomáhajú predchádzať srdcovým ochoreniam a rakovine. Sú bohaté na minerály, ktoré pomáhajú bojovať proti osteoporóze.

Ďatle prinášajú benefity hlavne tehotným ženám. Sú sladké, zároveň obsahujú veľa vlákniny, draslíka, železa a niektorých rastlinných látok. Zo všetkých sušených ovocí, obsahujú najviac antioxidantov a majú nízky glykemický index.

Negatíva sušeného ovocia

Sušené ovocie obsahuje menej prirodzenej vody ako čerstvé.  Z druhej strany však sušené ovocie obsahuje oveľa viac kalórií a cukru v podobe glukózy a fruktózy. Až 22 – 50 % cukru v sušenom ovocí je fruktóza. Všetci dobre vieme, že množstvo konzumácie fruktózy má negatívne účinky na naše zdravie. V prvom rade vedie zvýšená konzumácia fruktózy k priberaniu, zvyšuje sa riziko cukrovky typu 2 a zvyšuje sa aj riziko srdcovo-cievnych ochorení. Už len malá porcia hrozienok obsahuje 85 kalórií, z ktorých väčšina pochádza práve z cukru. Vzhľadom na to, že je sušené ovocie veľmi sladké, žiada sa nám ho zjesť veľké množstvo. A práve zvýšená konzumácia sladkého vedie k neželanému kalorickému príjmu! Preto si treba uvedomiť, že medzi konzumáciou čerstvého a sušeného ovocia je, čo sa týka kalórií, naozaj veľký rozdiel. Šálka sušených sliviek obsahuje cca o 140 kalórií viac ako šálka čerstvých! Ak si to však uvedomíte a budete sušené ovocie konzumovať s mierou, môžete z jeho konzumácie čerpať mnoho pozitív.

Kedy sa sušené ovocie hodí do jedálnička?

Sušené ovocie je skvelou voľbou v prípade, že sa venujete náročnej fyzickej aktivite, môže ísť o šport (preteky, niekoľkohodinové športové podujatia a pod.) či namáhavú prácu. Oceníte ho ako rýchly zdroj energie aj pri dlhšie trvajúcich vonkajších aktivitách, ako napríklad turistika, nordic walking či nordic running. Sušené ovocie je aj vhodnou náhradou sladkostí. Môžete si ho dopriať v práci ako zdravú desiatu, napríklad v kombinácii s orechmi.  Nemali by ste však skonzumovať viac ako dve polievkové lyžice. Pravidelná konzumácia sušeného ovocia sa tiež odporúča tým, ktorí potrebujú pribrať.

 

Na čo si dať pozor?

Konzumujte sušené ovocie z overených zdrojov. Ak máte možnosť, usušte si ho sami v sušičke. Vyhýbajte sa ochutenému sušenému ovociu (v čokoláde či v jogurtovej poleve) a tiež balenému ovociu, ktoré obsahuje konzervačné látky a aj pridaný cukor. Sušenému ovociu s pridaným cukrom sa vyhnete len tak, že si pozorne prečítate zloženie a nutričné informácie na príbalovom letáku. Existuje nekonečné množstvo názvov a pomenovaní cukru, ktoré potravinársky priemysel používa, len aby nás zaviedol, že daný produkt neobsahuje cukor. Niektorí výrobcovia pridávajú do sušeného ovocia konzervačné látky, ktoré robia sušené ovocie viac lákavé na pohľad a ktoré zachovávajú svoju farbu po dlhý čas. Najviac sa používajú konzervanty pri farebnom ovocí, ako sú marhule alebo hrozienka. Aby ste sa vyhli týmto nezdravým sušeným ovociam, vyberajte radšej tie, ktoré sú na pohľad hnedé až šedé, ako tie ktoré sú krásne svetlo sfarbené!

 

Domáce sušenie ovocia

Na sušenie si vyberáme zdravé a zrelé ovocné plody, ktoré treba umyť, očistiť a nakrájať na menšie kúsky. Všetko závisí od druhu ovocia. Napríklad jablká zbavíme jadierok, nakrájame na vzhľadné 0,5-1 cm kolieska (z jabĺk neodstraňujte šupku, pretože obsahuje mnoho živín)  a sušíme pri 30-50 stupňoch Celzia. Jednoduché je aj sušenie banánov. Nakrájame ich na 0,5 cm kolieska a sušíme pri teplote 40-50 stupňov Celzia. Sušené ovocie sa skladuje v sklenených alebo platových nádobách, ktoré sú uzatvárateľné.

 

 

No určite by mal človek v jedálničku uprednostňovať čerstvé ovocné plody. V zimných mesiacoch však nie je ponuka taká pestrá ako počas sezóny. Tu môže prísť na rad sušené ovocie, ktoré do organizmu doplní potrebné látky. Dôležité je však sušené ovocné plody konzumovať s mierou, pretože obsahujú ako som už spomínala  veľa cukru, čo môže viesť k vzniku nadváhy, zubného kazu či ďalších zdravotných problémov.

 

Tak ako všetky potraviny, aj sušené ovocie má svoje klady a aj zápory. Obsahuje množstvo vlákniny, nutrientov a antioxidantov potrebných pre ľudský organizmus, no z druhej strany obsahujú aj množstvo cukru a kalórií, ktoré spôsobujú priberanie. Vzhľadom k týmto skutočnostiam, odporúčam konzumáciu sušeného ovocia v menších množstvách. Sušené ovocie je na míle vzdialené od zdravého a nutrične vyváženého jedla, ale je oveľa zdravšie ako sú čipsy alebo iné priemyselne spracovávané jedlá.

Nevieš ako schudnúť ? Chceš konečne a natrvalo zmeniť svoje telo ? Ja sama som zhodila 43 kíl, viem ako sa cítiš ! čítaj viac… 

Svoj jedálniček na mieru si môžeš objednať tu .

Barbora

Barbora

Moje meno je Barbora Gamanová. Riadim sa heslom: Meníme životy k lepšiemu. RÝCHLO - ĽAHKO - EFEKTÍVNE. Prečítaj si o mne celý príbeh!

Komentáre

    Pridať komentár

    * Nezapomeňte na povinné pole.