Sacharidové vlny

Sacharidové vlny

Čo sú to vlastne sacharidové vlny?

  • ide o stravu s vyšším podielom bielkovín, optimálnym podielom tukov a meniacou sa hladinou sacharidov (či, ak chcete, uhľohydrátov/cukrov).
  • Tento stravovací režim je teda postavený na tom, že každý deň v týždni prijmete iné množstvo sacharidov

Najprv extrémne nízke, potom vyššie, až skončíte s vysokým príjmom

Keby ste si nakreslili na časovej osi  graf podľa množstva prijatých sacharidov, vznikla by vám krivka podobná vlne – príjem sacharidov totiž kontrolujete tak, aby prebiehal v postupných presne určených vlnách.

  • Pokiaľ ide o časový interval, existuje viacero alternatív, ale najosvedčenejšie a najpoužívanejšie je týždenné „vlnenie“.

Znamená to asi toľko, že v pondelok prijmete chudobných 50 g sacharidov, v utorok množstvo zvýšite na 100 g, a tak postupne pridávate, až sa v nedeľu dostanete na celkom príjemnú hodnotu 500 g prijatých cukrov.

Nasledujúci pondelok potom pokračujete tak, že opäť s príjmom sacharidov padnete na minimum.

Účinný štartér metabolizmu

Načo sú dobré a k čomu prospešné tieto vlny?

Výsledkom kontrolovaného „sacharidového vlnenia“ je to, po čom túžia snáď všetci ľudia upravujúci svoju hmotnosť smerom nadol: dôjde k znovuprebudeniu, naštartovaniu a zrýchleniu metabolizmu.

No sacharidové vlny sú totiž osožné práve vtedy, keď chudnete a úbytok vašej hmotnosti sa zrazu zastaví a ručička na váhe sa stane vaším až primoc úprimným nepriateľom. Niekedy sa však úbytok hmotnosti zastaví aj preto, lebo robíme chybu v zložení našej stravy, prípadne fyzickej aktivite.

Medzi najčastejšie prehrešky patrí napríklad:

  • prílišné „škrtenie“ príjmu energie
  • nevhodne stanovený pomer živín (bielkoviny – tuky – sacharidy)
  • jednostranné a málo variované zloženie stravy
  • nedôsledné dodržiavanie zásady viacerých jedál s menšou kalorickou hodnotou počas dňa
  • stereotypný tréningový program

Sacharidy nie sú monštrum, ktorému sa treba vyhýbať

Pri chudnutí sa vo všeobecnosti odporúča zníženie množstva prijímaných sacharidov a jeho vykompenzovanie zvýšeným príjmom bielkovín. Táto zásada je správna, ale nesmie sa to s ňou preháňať, pretože sacharidy musia tvoriť aj napriek tomu, že chudnete, najdôležitejšiu zložku potravy.

Niekedy je ťažké, a to hlavne pre začiatočníkov, ustrážiť si presný pomer živín zo stravy tak, aby ste sa zmestili do optimálneho vzorca pre racionálnu výživu, čo znamená 20 percent energie z bielkovín, 50 percent energie zo sacharidov a 30 percent energie z tukov.

Pozor na úbytok svalovej hmoty

Racionálne stravovanie a správne nastavenie tréningu sú niekedy celkom slušná veda a ak sa v niečom, keď aj nechtiac, seknete, môže sa celkom ľahko stať, že hmotnosť vám síce bude pekne klesať, ale nepôjde to len na úkor tuku, čo by malo nastať pri správnom chudnutí. Zhadzovať budete, žiaľ, aj strácaním vody a prostredníctvom úbytku svalovej hmoty.

A toto presne nechcete! Vo svete fitnes platí jedno pekné, ľahko zapamätateľné pravidlo: príliš veľa sacharidov vedie k tlstnutiu, no ak je ich príliš málo, nielenže sa zastavuje rast, ale dochádza aj k stratám čistej svalovej hmoty.

Ak teda chcete chudnúť správne a zbavovať sa len neželaných tukových zásob a neprísť pritom o svoje svaly, musíte pritom dodržiavať viacero dôležitých zásad a pravidiel, ktoré sú nad rámec tohto článku. Niekedy je ťažké sa v nich zorientovať, a preto je veľmi vhodná konzultácia s odborným nutričným poradcom, najmä ak ste začiatočník.

Ak momentálne riešite situáciu, keď sa ručička váhy zastavila s tým, že sa odmieta pohnúť smerom dolu, môžete ňou pohnúť pomocou sacharidových vĺn. Vďaka tomu, že tento typ stravovacieho režimu je nastavený tak, aby bol organizmu zabezpečený vysoký príjem bielkovín, dochádza okrem naštartovania metabolizmu aj k zamedzeniu neželaného „chudnutia zo svalov“.

Pri sacharidovom vlnení musíte denne prijať 2 až 3 gramy proteínov na kilogram svojej hmotnosti.Ak máte teda napríklad 90 kg, váš denný prísun bielkovín sa bude rovnať 180 až 270 gramov.

Vďaka kolísaniu príjmu sacharidov si organizmus, zjednodušene povedané, nedokáže nastaviť metabolizmus na nižšiu úroveň ani pri zníženom energetickom príjme. Nedochádza teda k jeho spomaľovaniu a ak vám už zlenivel, zaručene sa prebudí a „šliapne na plyn“.

Sacharidové vlny ako pomocník k racionálnemu stravovaniu:

So sacharidovými vlnami prišli ako prví profesionálni bodybuilderi a fitnessky, ktorých cieľom bolo po období tvrdého tréningu a rastovej diéty, dostať sa pred súťažou do formy tým, že sa zbavia neželaných zásob podkožného tuku. V žiadnom inom športe totiž nie je natoľko dôležité „vyrysovanie“ svalov, ako práve v kulturistike.

Sacharidové vlny, tak ako napokon čokoľvek, majú svojich priaznivcov aj odporcov. Vo všeobecnosti sa vedú spory o tom, či ich možno považovať za diétu alebo nie. Pravda je taká, že ich nemôžeme označiť za diétu v pravom zmysle slova, keďže v zásade nejde o obmedzenie príjmu potravy. Kalorický príjem zostáva zachovaný na zdravej úrovni, jediné s čím sa priebežne „hýbe“ je celkový príjem sacharidov v rámci tohto nami stanoveného energetického limitu.

Správne aplikované sacharidové vlny sú vlastne skôr akýmsi doplnkom racionálnej stravy, na ktorú sme nabehli s cieľom začať zdravo chudnúť a neskôr, po dosiahnutí stanovenej optimálnej hmotnosti, si ju udržať. A, samozrejme, vďaka pravidelnému pohybu a cvičeniu sa udržať v trvale dobrej kondícii.

Je však ešte dôležité si uvedomiť aj to, že sacharidové vlny boli – ak to tak môžeme povedať – vytvorené pre profesionálnych kulturistov, ktorých cieľom bolo čo najrýchlejšie redukovať množstvo podkožného tuku pred súťažou.

Keď predpokladáme, že nepatríte do kategórie profesionálny športovec, je jasné, že vašim prvoradým cieľom nie je dokonale si „vyrysovať“ všetky svalové skupiny, ale predovšetkým dostať svoje telo do formy a hmotnosť do zdravého normálu.

Preto ak ručička na váhe napriek striktnému dodržiavaniu zásad racionálnej výživy a poctivému stráženiu energetického príjmu a správneho zloženia potravy (v zmysle tuky – cukry – bielkoviny) prestane klesať a na istú dobu sa zastaví, netreba hneď vešať hlavu.

V prvom rade si treba uvedomiť, že táto fáza chudnutia je celkom normálna a prakticky so železnou pravidelnosťou k nej dochádza u každého, kto sa pustí do boja s nadbytočnými kilogramami.

Niekedy tento nevítaný „zásek“ trvá kratšiu dobu, niekedy dlhšiu, ale realita je taká, že ak vytrváte, môžete si byť istí, že časom vaša váha začne opäť klesať.

Počas tejto nevyhnutnej prestávky, v priebehu ktorej sa úbytok vašej hmotnosti zastaví, totiž dochádza k určitému nevyhnutnému nazvime to „preprogramovaniu“ vášho metabolizmu a všetkých dôležitých procesov (vrátane hormonálnych), ktoré sú potrebné na zdravé fungovanie vášho organizmu.

 

Ak by ste však predsa chceli ručičku na váhe trochu ťuknúť, môžete tak urobiť práve prostredníctvom sacharidových vĺn. Predpokladá to však, že budete mať dobre naštudovanú problematiku s tým spojenú a nebudete sa bez znalostí púšťať do experimentov na vlastnom tele. Skúsenosti totiž hovoria, že sa to nevypláca a výnimkou nie sú ani sacharidové vlny. Mohli by ste si totiž viac uškodiť ako pomôcť a vaším cieľom je predsa pekná postava a osobitne pevné zdravie.

So zostavením zdravého jedálnička – a v prípade potreby aj s nasadením stravovacieho režimu s využitím sacharidových vĺn sa treba obrátiť na skúsených výživových poradcov, ktorí nielenže vám vypracujú plán chudnutia na mieru, ale aj dohliadnu na prípadné chyby v stravovaní a životnom štýle, ktoré môžu byť prekážkou k vášmu úspechu.

Zhrnutie:

Sacharidové vlny dokážu byť účinným pomocníkom pri chudnutí, najmä vtedy, keď sa proces znižovania hmotnosti zastaví a nechce sa opäť naplno rozbehnúť.

Je však veľmi dôležité si uvedomiť, že:

  • ide o stravovací režim, ktorý je pomerne náročný nielen na disciplínu, a tým aj na vašu psychiku
  • nie je ani vhodné na ňom fungovať dlhodobo
  • pri určitých zdravotných stavoch je navyše vyslovene kontraindikovaný, čo je ďalší dôvod, aby ste sa do „vlnenia“ nepúšťali bezhlavo, ale radšej svoje zámery konzultovali s nutričnými poradcami

Racionálne stravovanie

Pri zdravom chudnutí, napriek všetkej zložitosti a komplexnosti problematiky, platí jedna fundamentálna zásada: ak chcete skutočne natrvalo upraviť svoju hmotnosť na optimálnu hodnotu, musíte zmeniť celý svoj životný štýl.

Pokiaľ je reč o strave, musíte jej zloženie upraviť nielen kaloricky, ale aj tak, aby ste telu zabezpečili správny pomer živín (bielkoviny-sacharidy-tuky) a prísun všetkých látok nevyhnutných pre zdravé fungovanie organizmu. A to je presne to, o čom sa všade píše a hovorí sa tomu „racionálna strava“.

NEPREHLIADNI NOVINKU NA WEBE – TRÉNINGOVÝ PLÁN NA DOMA + JEDÁLNIČEK A VIDEO LEN ZA 14,99 €

 

Barbora

Barbora

Moje meno je Barbora Gamanová. Riadim sa heslom: Meníme životy k lepšiemu. RÝCHLO - ĽAHKO - EFEKTÍVNE. Prečítaj si o mne celý príbeh!

Komentáre

    Pridať komentár

    * Nezapomeňte na povinné pole.